23-12-03

Reclame

Uw dienaar heeft twee dagen lang de meest bedenkelijke martelingen moeten ondergaan om dit bericht tot een goed einde te kunnen brengen. Na het toevallig bekijken van een reclameblok op een Nederlandstalige zender heeft OOK het in zijn hoofd gekregen om twee dagen lang niet weg te zappen bij het zien van reclame en zijn bevindingen in een tekst te gieten.

Dat wegzappen bij reclameblokken heeft zo zijn eigen leven gaan leiden trouwens. Bepaalde zenders kijken bijvoorbeeld uit om nooit reclame uit te zenden op het tijdstip dat de concurrentie dat wel doet. Reclame op die andere zender blijkt immers de eigen kijkcijfers positief te beïnvloeden. Maar met dit zappen wijken we af van onze missie, we zouden het over reclame hebben remember. 

De eerste reclamespot was al prijs. Het onderwerp was MMS en was afkomstig van een nationale GSM operator. Zeg het met een MMS! Onder zeggen, of praten zoals U wilt, versta ik wel iets anders dan een foto sturen. Praten in mijn ogen, is het communiceren door middel van gesproken woorden tussen verschillende mensen, in real time, over welk medium dan ook. Dat kan dan een telefoongesprek zijn bijvoorbeeld of, wat ik verkies, een rechtstreeks gesprek tussen mensen die in elkaars aanwezigheid vertoeven. Maar dus zeker geen foto of zelfs een gewone SMS.

Mijn eerste reclame was dus een ontgoocheling en de toon was gezet.  

Ik zal niet verder uitweiden over de volgende reclamestukken maar geloof me, er was nauwelijks verbetering zichtbaar. Spotjes met roodkapje in de hoofdrol die uiteindelijk een parfumproduct promootte, een vrouw die vragend naar haar telefoon stond te staren had dan weer wat te maken met een bank en zo verder. En oh ja de echte Kerstman gaat enkel kopen bij Krefel. 

Zouden mijn verstandelijke vermogens boven het gemiddelde liggen van de alledaagse Vlaming of  is er echt een verkleutering aan de orde in de reclame. Ik gok op het tweede, ook al omdat ik mijn gemiddelde bezoeker van deze blog niet wil shockeren. Maar men kan soms niet ontkennen dat we behandeld worden als kleuters door de reclame. We moeten dit, we moeten dat en wat mogen we zeker niet. Reclame is trouwens afkomstig van het Latijnse woord ‘clamare’ (schreeuwen) vandaar misschien de soms schreeuwende reclame. 

En toch ben ik geen tegenstander van de reclame op zich. Affiches uit de 19de eeuw worden nu terecht uitgestald als kunst (ook niet vergeten natuurlijk dat toen echte kunstenaars de tekeningen maakten) en sommige reclamespots zijn pareltjes. De connectie tussen de reclame en het product is soms ver te zoeken maar niemand die daar om maalt. Deze filmtjes gaan de wereld rond tot in onze mailbox toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er speciale awards bestaan en zelfs programma’s vol met spotjes (die trouwens worden onderbroken door … jawel reclame). 

De prijs om deze reclame, die wij trouwens terugbetalen bij de aankoop van het product, te vertonen bestaat uit een vaste kost en een gedeelte dat afhangt van de kijkcijfers. Wat ik niet begrijp is dat men afgaat op de kijkcijfers van het programma en niet van de reclame zelf. Na het uitvoeren van een kleine enquete in mijn omgeving kan ik enkel concluderen dat tot 30 % van de kijkers wegzapt of even wat anders gaat doen tijdens die reclame. 

Ik heb tijdens die twee dagen genoeg reclamevoorraad opgeslagen zodat ik zeker tot die 30% wegzappende groep zal behoren het volgende jaar.  

 

Meer info:

MMS

De geschiedenis van affiches

Reclame verzameld

Reclame festival 1 en2

 

00:16 Gepost door OOK | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Bespeur ik een zeker masochisme bij het OOK beest ?

Gepost door: Morgaine | 23-12-03

... Het OOK beest heeft soms ook nood aan een pleziertje :).

Gepost door: OOK | 23-12-03

*vervaarlijke grijns* Het is u gegund.

Gepost door: Morgaine | 23-12-03

De commentaren zijn gesloten.